Aký nábytok zvoliť a čo treba zvážiť pred nákupom nábytku do domácej kancelárie?

Práca z domu má svoje výhody, ale aj úskalia. Ak každý deň trávite hodiny pri stole, aj tie najmenšie prvky vášho pracovného priestoru, ako je poloha monitora alebo výška stoličky, môžu výrazne ovplyvniť vašu produktivitu a dokonca aj zdravie. Preto je kúpa nábytku do domácej kancelárie v konečnom dôsledku viac než len spárovanie stola so stoličkou.

S niekoľkými úpravami si však môžete vaše pracovné prostredie vylepšiť. Na čo myslieť pri kúpe nábytku a ako si vhodne zariadiť domáce pracovisko?

Čo treba zvážiť pri kúpe nábytku do domácej kancelárie

1. Koľko miesta máte

Jednou z prvých vecí, ktoré treba zvážiť pri výbere nábytku je, koľko priestoru vám zaberie. Pred nákupom si zmerajte priestor, s ktorým budete pracovať. Premyslite si, ktoré kusy nábytku potrebujete pri zariaďovaní domácej kancelárie a vhodne zvážte ich kúpu vzhľadom na dostatok priestoru.

2. Koľko hodín pracujete

Aj počet hodín, ktoré odpracujete, môže určiť typ nábytku, ktorý budete potrebovať. Ak sa napríklad prikláňate k 40+ hodinám týždenne, ideálne je pevne vyhradené miesto so stolom a stoličkou. Dlhé hodiny sedenia majú tendenciu viesť k bolestiam chrbta, hlavy, krku. A opäť zvážte aj ergonómiu vašej stoličky, výšku vášho stola a osvetlenie, pod ktorým pracujete, to všetko prispeje k vašej produktivite.

Tip: Viete ako postupovať pri skončení pracovného pomeru v skúšobnej dobe?

3. Váš osobný štýl

Keď budete mať predstavu o počte a type položiek, ktoré budete potrebovať, zamerajte sa na váš osobný štýl, čo vám pomôže zúžiť výber.

4. Váš rozpočet

Nakoniec sa zamyslite nad tým, koľko ste ochotní minúť na vybavenie do domácej kancelárie. Ak začínate od nuly, stôl a stolička sú pravdepodobne najdôležitejšími prvkami, preto si na ne vyhraďte väčšinu svojho rozpočtu. Ďalším podstatným prvkom je osvetlenie – ideálna je kombinácia pracovného svetla a zdroja okolitého prostredia. Ak vám ešte zostal rozpočet, zamyslite sa nad skladovaním, organizačnými vychytávkami a dekoráciou.

Pracovný stôl do domácej kancelárie by mal byť viac ako len pristávacia podložka pre váš notebook. Mala by zohľadňovať vaše každodenné potreby, zodpovedať vašej výške a poskytovať správne skladovanie.

Povrch: Potrebujete viacero obrazoviek, osvetlenie stola a externú klávesnicu? Posledná vec, ktorú chcete, je preplnená pracovná plocha. Zmerajte približnú plochu povrchu, ktorá je najvhodnejšia pre váš pracovný štýl, a použite ju ako kritérium pri hľadaní stola.

Ergonómia: Nájdite si stôl, ktorý je v súlade s vašou výškou, a vyhnite sa tomu, aby ste pod ním mali málo miesta. Ak nepoužívate prenosný počítač, umiestnite klávesnicu približne do výšky lakťov. Ako ďalšie riešenie zvážte vysúvaciu priehradku na klávesnicu alebo stojan na notebook.

Skladovanie: Odporúča sa kombinácia otvorených políc a systém uzavretých skriniek na spisy a predmety, ktoré je lepšie uchovávať mimo dohľadu.

Faktory, na ktoré treba myslieť okrem nábytku

Dokonca aj malé vylepšenia nastavenia stola môžu mať veľký vplyv na vašu produktivitu a pohodu. Zvážte nastavenie vášho pracovného stola tak, aby ste počas dňa urobili viac práce s menšou námahou.

Osvetlenie

Kvalita osvetlenia v kancelárii môže ovplyvniť vašu náladu a pohodu. Či už je to slabé alebo ostré osvetlenie, obe môžu spôsobiť únavu očí, stres a vyčerpanie. Najlepším druhom svetla, ktoré môžete mať vo svojej kancelárii, je prirodzené svetlo.

Ak môžete, vyberte si miestnosť s oknom, ak to šťastie nemáte, skúste ísť cez prestávky aspoň na chvíľu von alebo zistite, či si môžete zadovážiť lampu, ktorá stimuluje denné svetlo.

Pri prirodzenom svetle sa uistite, že osvetlenie vám nespôsobuje žiadne odlesky na monitore. Z tohto dôvodu môžete zvážiť montáž zatemňovacích systémov.

Zvuk

Hluk je často dôvodom pre neúplnú koncentráciu - či už je to konverzácia iných ľudí, brechot susedovho psa, hlučné záhradkárske a stavebné práce a možno aj zvuk bežnej premávky pred vašimi dverami. Okrem toho môžete neustále dostávať upozornenia z mobilného telefónu, ktoré taktiež prerušujú tok vašej práce.

Pomôcť by vám mohol pár dobrých slúchadiel s potlačením hluku, ktoré môžete spárovať s upokojujúcou hudbou v pozadí, a tak zvýšiť vašu kreativitu.

Farba

Psychológia farieb je fascinujúca. McDonald's používa červenú a žltú, pretože sú to vysokoenergetické farby, ktoré stimulujú chuť do jedla, Starbucks používa zelenú na podporu pocitu relaxácie a farby vašej kancelárie môžu tiež jemne ovplyvňovať vaše pracovné dni. Ako nás farby nútia cítiť, myslieť a konať:

● Červená je energizujúca

● Modrá môže stimulovať myslenie a pomáhať pri koncentrácii a komunikácii

● Žltá je povzbudzujúca a pozdvihuje náladu

● Zelená a ružová sú upokojujúce

● Oranžová je stimulujúca a zábavná, ale príliš veľa môže byť ohromujúce

● Šedá je neutrálna, ale môže pôsobiť depresívne, pokiaľ nie je zvolený správny tón

Pri výbere farby pre vašu domácu kanceláriu a dokonca aj pri nákupe doplnkov na pracovný stôl majte na pamäti tieto významy farieb.

Teplota

Najvhodnejšia teplota pre dobrý pracovný výkon je okolo 20 až 25 °C. Skúste s teplotou v kancelárii trochu experimentovať a zistite, čo je pre vás najlepšie. Ak teplotu nemôžete kontrolovať, vždy je tu možnosť obliecť si sveter či využiť zatemňovacie látky, ktoré udržia v miestnosti teplo alebo si naopak zaobstarať malý ventilátor a otvoriť okno, ak vám je príliš teplo.

Rastliny

Pýtate sa, či vám rastliny môžu pomôcť pri vašej práci? Môže to znieť hlúpo, ale áno. Jedna alebo dve izbové rastliny zabraňujú únave pri práci vyžadujúcej pozornosť, môžu zlepšiť vašu produktivitu a duševnú pohodu. Dokonca aj výhľad z okna na živú zeleň môže byť regeneračný a udržať vás sústredených.

Príroda je teda pre vás dobrá, a ak sa neviete dobre starať o rastliny, kúpte si také, ktoré nie sú náročné na údržbu, zalievať ich treba len keď je pôda vysušená a vyžadujú si len málo slnečného svetla.

Ako si ergonomicky nastaviť pracovný priestor?

Okrem predošlých rozhodnutiach o kancelárskom priestore je ďalším dôležitým faktorom ergonómia vášho pracovného priestoru, a to, ako efektívne a bezpečne môžete pracovať pri stole a s počítačom. Ide o nastavenie prostredia tak, aby bolo pre vás vhodné a vyhli ste sa akýmkoľvek problémom a ujmy na zdraví. Tu je to, čo by ste mali vedieť.

Ideálna výška pracovného stola

Váš stôl by vám mal v ideálnom prípade umožniť písať na klávesnici s rukami tak, aby boli približne rovnobežne s podlahou a rovnými nohami na podlahe. Keď sedíte mali by ste mať taktiež možnosť pohodlne si pod stolom prekrížiť nohy.

Ak vám stôl túto polohu neumožňuje, môžete investovať do podnosu na klávesnicu, zaobstarať si opierku na nohy, zvoliť písací stôl s nastaviteľnou stolovou doskou alebo si jednoducho skúsiť nastaviť výšku sedadla stoličky.

Stoly s nastaviteľnou výškou vám taktiež umožňujú pracovať v stoji, čím nezaťažujete chrbtové svalstvo, pretože sa nemusíte krútiť ani kriviť. Celé telo sa vám prekrvuje a pokiaľ správne nastavíte výšku stola, máte pri práci obe ruky pohodlne opreté. Nie je to však pre každého, takže predtým, ako investujete do stojaceho stola, skúste najprv zdvihnúť klávesnicu a monitor do vhodnej výšky.

Ergonomické stoličky

Po pracovnom stole je stolička ďalším najdôležitejším kusom nábytku, najmä ak v nej sedíte celý deň. Nanešťastie, nakupovanie vhodnej stoličky je asi také ako nakupovanie matraca – toľko možností a v toľkých cenových kategóriách.

Ergonomická stolička znamená, že spĺňa špecifické predpoklady, ktoré vám umožňujú udržiavať správne držanie tela pri práci. Týka sa to najmä možnosti nastavenia vhodnej veľkosti operadla a sedadla.

Pri výbere stoličiek stojí za to venovať pozornosť tomu, aby sa sedadlo dalo výškovo nastaviť a aby čo najlepšie zodpovedalo vašej výške. Nastaviteľné by malo byť aj operadlo, stolička by mala mať správne tvarované podrúčky aj opierku hlavy.

Čím je stolička v týchto oblastiach nastaviteľnejšia, tým je pravdepodobnejšie, že vám stolička padne ako uliata a udrží vás v pohodlí po celý deň.

Správne umiestnenie monitora

Dôležité je aj to, ako si nastavíte monitor. Zlé umiestnenie môže znamenať únavu očí, nesprávne držanie tela, problémy s ramenami a krkom a ďalšie. Udržujte obrazovku monitora alebo notebooku pred sebou tak, aby ste monitor nemali príliš ďaleko a nenakláňali sa dopredu.

Mali by ste byť schopní pohodlne prečítať celý text a zároveň zachovať správne držanie tela. Uistite sa, že horný riadok obrazovky je na úrovni vašich očí alebo tesne pod ňou. Ak je monitor príliš vysoko, budete nútení opäť zaťažovať hlavu, krk a chrbát.

Umiestnite monitor kolmo k oknám alebo zatiahnite vaše interiérové závesy a záclony, čo pomôže predísť oslneniu namáhajúcemu oči.

Ak po dlhých hodinách pozerania do monitora pociťujete únavu očí alebo bolesti hlavy, zvážte špeciálne zafarbené okuliare a taktiež si nezabudnite robiť prestávky.

Umiestnenie klávesnice a myši

Nakoniec si povedzme niečo o klávesnici a myši vášho počítača. Aj tie by mali mať ideálne umiestnenie.

Klávesnica by mala byť dostatočne blízko k vášmu telu, aby ste mohli pohodlne držať lakte pri vašich bokoch, čím sa predíde namáhaniu ramien. Klávesnica by mala byť dostatočne nízko, aby vaše ruky boli približne rovnobežné s podlahou a zápästia boli smerovali šikmo nadol. Ak používate notebook, môže byť ťažšie dosiahnuť ideálne umiestnenie obrazovky a klávesnice súčasne. Stojan na notebook s externou klávesnicou vám môže pomôcť vyvážiť ergonómiu.

Čo sa týka samotnej myši, uistite sa, že má správnu veľkosť pre vaše ruky. Myš by mala byť vždy čo najbližšie k vám, pretože neprirodzené polohy môžu spôsobiť bolesť zápästia a predlaktia a v najhoršom prípade dokonca viesť k bolestivému stavu, akým je syndróm karpálneho tunela.

Ako si zorganizovať pracovný stôl

Každý má svoje vlastné preferencie pracovného priestoru. Pre niektorých je lepší malý stôl bez neporiadku, niekto potrebuje hromadu úložných boxov a veľký priestor. Bez ohľadu na to, aké prostredie uprednostňujete, malá organizácia a systém vám môžu pomôcť lepšie zvládnuť pracovný deň a nestrácať hodiny pri hľadaní súborov a dokumentov.

Myslite na svoj stôl ako na kokpit

V kokpite lietadla ma pilot po ruke iba tie ovládacie prvky a informačné panely, ktoré sú potrebné, bez nadbytočných predmetov, ktoré by ho mohli rozptyľovať. V ideálnom prípade by mal váš pracovný priestor fungovať podobne. Pre najefektívnejšie využitie vášho priestoru bez rušivých vplyvov:

● Majte na dosah len veci, ktoré denne používate. Môže to byť notebook, diár, stojan na nabíjanie telefónu, šálka kávy a handrička z mikrovlákna na čistenie obrazovky a displeja telefónu.

● Všetko ostatné dajte zo stola preč. Spotrebný materiál, nožnice, zošity uložte napríklad do zásuviek tak, aby ste ich mali po ruke, no nespôsobovali optický neporiadok. Papiere a dokumenty uchovávajte v organizéroch alebo krabici a veci, ktoré nepoužívate často, odložte ďalej.

● Osobné dekorácie obmedzte na minimum. Osobné fotografie, suveníry z ciest vám pri pohľade na ne môžu priniesť dobrý pocit, ale príliš veľa z nich by mohlo prerušiť tok vašich myšlienok.

● Čokoľvek robíte, uistite sa, že všetko, čo na stole máte, je užitočné.

● Venujte pár minút na konci každého pracovného dňa tomu, aby ste odstránili veci, ktoré sa vám nejakým spôsobom zatúlali na stôl a nepatria tam. Vyčistený stôl vám poskytne nový začiatok na nasledujúci deň.

Práca z domu a BOZP

V dnešnej dobe sa čoraz viac do popredia dostávajú flexibilné formy výkonu práce a pojmy ako domáca práca, telepráca a home office už nie sú vôbec nezvyčajné.

Hlavný rozdiel medzi domácou prácou/teleprácou a home office je v tom, že domáca práca a telepráca má pravidelnú a stálu povahu, home office je krátkodobý a príležitostný a vykonávaná sa len dočasne so súhlasom zamestnávateľa.

Avšak aj pri takto vykonávanej práci má zamestnávateľ povinnosť zodpovedať za bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci zamestnancov.

Podľa Národného inšpektorátu práce SR, zamestnávateľ pri nariadení alebo umožnení práce formou home office nie je zodpovedný za stav pracoviska, na ktorom bude zamestnanec vykonávať pracovné úlohy a nie je zodpovedný ani za plnenie ergonomických požiadaviek na pracovisko.

I keď má zamestnávateľ sťaženú možnosť kontroly, z pohľadu BOZP platia rovnaké povinnosti, ako voči ostatným zamestnancom pracujúcim na pracoviskách.

Aké povinnosti má zamestnávateľ voči zamestnancovi vo vzťahu k BOZP, bez rozdielu, či pracuje formou domácej práce alebo formou home office:

● Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby boli všetky pracovné prostriedky na vykonávanú prácu vhodné a spĺňali všetky požiadavky o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách

● Ak je pridelený zamestnancovi notebook alebo osobný počítač, aj ten by mal spĺňať požiadavky definované nariadením vlády SR o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri práci so zobrazovacími jednotkami ako:

1) jas obrazovky alebo kontrast jasu medzi znakmi a pozadím musí byť ľahko a v požadovanom rozsahu regulovateľný

2) klávesnica musí byť od zobrazovacej jednotky oddelená a musí zodpovedať ergonomickým zásadám a podobne

● na prácu so zobrazovacou jednotkou je zamestnávateľ povinný zamestnancov zaškoliť

● zamestnávateľ by mal zabezpečiť pravidelné prerušovanie práce so zobrazovacou jednotkou najneskôr po štyroch hodinách


Dominika Blchová, obsahový a SEO špecialista
Obrázky: Pexels, Pexels, Pexels, Pexels