Začiatky podnikania na Slovensku sú ťažké. Naozaj? III

V záverečnej časti trilógie sa objavia krátke príbehy úspešných projektov, ktoré sa presadili v blízkej či vzdialenejšej minulosti. Ich spoločnou črtou je, že vznikli alebo boli založené Slovákmi na Slovensku.

Hneď na začiatku treba podotknúť, že ide skôr o náhodný výber a vyvolení, ktorí sa na našom zozname ocitli, za to môžu ďakovať skôr náhode, súčasnému start-up boomu alebo lepšej práci v oblasti PR či úspechom v rôznych súťažiach. Pri selekcii neboli použité žiadne objektívne trhové alebo ekonomické kritériá. Ich príbehy majú slúžiť iba ako inšpirácia a dôkaz toho, že sa dá vybudovať úspešná firma v našich podmienkach a v podstate z ničoho (ak teda nerátame talent, znalosti, víziu a tvrdú prácu zakladateľov). Zaujímavých nových podnikov je však na Slovensku určite viac.

Netreba zabúdať, že aj dnes na naše pomery mega-úspešný a často uvádzaný ESET je takýmto úspešným slovenským príbehom. Ibaže vznikol podstatne skôr ako väčšina ostatných. Podobne ako profesia.sk, azet.sk, pelikan.sk, martinus.sk alebo AGEM Computers. Mimochodom, ďalšou spoločnou črtou firiem v tomto článku je ich spojitosť s digitálnou ekonomikou. Netreba však tiež zabúdať na to, že úspešný začínajúci podnik, to nie je len bombasticky oslavovaný digitálny start-up. Len sa k nám dostáva akosi menej informácií o začínajúcich podnikoch z iných oblastí. Písali sme napríklad o tomto.

InHiro

InHiro je nástroj, ktorý firmám uľahčuje proces zamestnávania. Vytvoríte vizuálne atraktívny inzerát ponúkajúci zamestnanie, zdieľate ho na sociálnych sieťach a používate InHiro ako nástroj, pomocou ktorého kandidáta prevediete celým procesom zamestnávania. Víťaz digitálnej kategórie StartupAwards.sk 2013.

Datamolino

Spracovanie faktúr bez ručného prepisovania. Vaše faktúry zmení na štruktúrované elektronické dokumenty, ktoré môžete importovať priamo do účtovného systému. Projekt získal podporu z akcelerátora Wayra a neskôr aj investíciu z Fondu inovácií a technológií.

PixelCut

Pred niekoľkými rokmi prišli zakladatelia na myšlienku aplikácie, do ktorej by bolo možné kresliť a výstupom by bol počítačový kód. Očakávali, že niektorý z veľkých hráčov už podobnú aplikáciu určite vyvinul. Na ich prekvapenie tomu tak nebolo a tak sa do toho pustili sami. Neočakávali nič veľké, len to jednoducho zverejnili. Na prekvapenie a napriek minimálnemu rozpočtu na marketing si aplikácia čoskoro získala množstvo priaznivcov a nakoniec aj zákazníkov z veľkých firiem ako. Apple, Disney Pixar, Evernote či Hewlett Packard.

Thapir

Povedzte nám, kde ste. My vám povieme, kde by ste nemali chýbať. Nech ste kdekoľvek, Thapir vám ukáže tie najlepšie akcie v okolí. Thapir je aplikácia pre mobilné telefóny, ktorá vás pri prechádzke mestom informuje o tom, čo sa deje vo vašom okolí. Oslavy, koncerty, umenie alebo semináre – využite svoj čas čo najlepšie.

Staffino

Aplikácia rieši problém nespokojných zákazníkov a vytvára priestor na spätnú väzbu. Tú dostanú priamo manažéri podnikov, hotelov, reštaurácií, obchodov a množstva ďalších prevádzok. Staffino používa na získanie ich geolokácie foursquare a sú zobrazované podľa vzdialenosti od polohy užívateľa. Po výbere konkrétneho baru alebo reštaurácie sa zobrazí zoznam ľudí, ktorí v danej prevádzke pracujú. Obsluhe môžete buď poďakovať, pokiaľ ste boli spokojní, alebo stlačiť tlačidlo Dissapointed v prípade nespokojnosti. Staffino umožňuje okrem nahlásenia aj opísanie vzniknutého problému, na ktorý môže reagovať majiteľ alebo prevádzkar. Aj tento projekt dostal podporu z Wayra.

Diagnose.me

Bola vám alebo vašim blízkym stanovená život meniaca diagnóza? Ak áno, potom zakladatelia diagnose.me s vami majú veľa spoločného. Obaja boli konfrontovaní s krutými diagnózami a strávili veľa času, energie a peňazí hľadaním odborníkov, ktorí by mohli tieto diagnózy objasniť a uistiť ich, že zvolili správnu liečbu. Frustrácie, ktorým čelili pri hľadaní odbornosti ich inšpirovali k založeniu tejto spoločnosti. Diagnose.me má za cieľ plniť dve hlavné úlohy: poskytnúť miliónom ľudí z celého sveta priamy prístup k top rádiológom a vzdelávať ich o dôležitosti získania druhého názoru.

SPEEKLE

Logopedická hra SPEEKLE, ktorej autormi sú študenti informatiky, je inovatívne softvérové riešenie rečových porúch. Misiou projektu je robiť rečové cvičenia čo najpohodlnejšími a najzábavnejšími. Moderné informačné technológie dnes umožňujú premeniť cvičenia na hry. Medzitým môžu pacienti a ich logopédi dozerať na proces cvičenia cez jednoduchú webovú aplikáciu. Víťaz hlavnej kategórie súťaže Podnikateľský nápad roka 2013 a kategórie Society na StartupAwards.sk 2013.

CulCharge

Dvaja spolužiaci zo slovenskej pobočky City University of Seattle prišli s nápadom na mikronabíjačku smartfónov. Ich príbeh sa môže stať zaujímavou inšpiráciou pre ostatných začínajúcich podnikateľov. Na jednej strane je to jedinečnosťou nápadu. Oni sami svoj nápad za prevratný nepovažujú. Ide v podstate o veľmi jednoduchý koncept. Sami však boli zaskočení už tým, že niečo podobné nenapadlo nikomu pred nimi. Pritom trh na tento produkt je taký obrovský, že sa neobávajú ani čoraz väčšieho počtu konkurentov. Aj oni sa síce rozhodli vyrábať v Číne, pred konkurenciou však majú náskok - dokončenú európsku certifikáciu, oficiálne akceptovanú ako nabíjacie a dátové príslušenstvo od kľúčových svetových výrobcov. Okrem toho majú aj silnú spotrebiteľskú základňu od svojej kampane na platforme Indiegogo. To je práve druhá veľká zaujímavosť tohto projektu, ktorý bol historicky prvým slovenským start-upom, ktorý uspel v crowdfundingovej kampani na tejto platforme. Podobne ako SPEEKLE, bodovali v slovenských start-upových súťažiach ako StartupAwards.sk alebo Podnikateľský nápad roka.


ek
Obrázok: freeimages.com