Niekoľko praktických tipov, ako zlepšiť spôsob, akým pracujete

Či už ešte len začínate podnikať a nedávno ste si založili svoju prvú firmu alebo už pracujete na niekoľkoročnom projekte, iste neustále riešite, ako optimalizovať pracovné procesy a aký spôsob práce je ten najefektívnejší z hľadiska dosahovaných výsledkov. Pretože sa nám samotným osvedčilo hľadať inšpiráciu u ostatných tam, kde to funguje, a pretože veríme, že zdieľanie a predávanie skúseností ďalej je dôležité, radi by sme sa s vami podelili o niekoľko postrehov, ktoré sme si behom svojho podnikania uvedomili, a predali vám pár tipov, ktoré máme vyskúšané a ktoré nám fungujú!


Dlhé zoznamy sa nedokončujú

Čím sú vaše to-do listy dlhšie, tým menšia je pravdepodobnosť, že ich prejdete poctivo od hora až dolu a odškrtnete všetky položky. Kedy naposledy sa vám podarilo úspešne uzavrieť nejaký dlhý zoznam úloh? Väčšinou zvládnete urobiť prvých pár z nich, ale potom zrejme všetko odložíte na neskôr, alebo skôr na nikdy. Dlhé zoznamy nás akurát stresujú a vzbudzujú v nás zlé pocity. Radšej potom na nich ani nepozeráme a skôr alebo neskôr sa zo všetkého stane jeden veľký zmätok.

Náš tip: Vždy sa snažte, aby vaše to-do listy boli čo najkratšie. Pokiaľ máte jeden dlhý zoznam, rozdeľte ho na niekoľko kratších. Pokiaľ by ste mali pred sebou napríklad 100 čiastkových úloh, radšej ich rozdeľte do 10 zoznamov po 10 úlohách. Splnenie jednej úlohy vám potom prinesie omnoho väčšie uspokojenie, veď namiesto len 1% máte hotových rovno 10% zo zoznamu. Celkové množstvo úloh bude síce stále rovnaké, ale vaša produktivita a motivácia budú omnoho väčšie.

Veľké vs. malé rozhodnutia

Čím je rozhodnutie pred ktorým stojíme väčšie, tým je ťažšie ho urobiť. A o to ťažšie je ho potom taktiež zmeniť. Ak navyše prijmete nejaké veľké rozhodnutie, budete mať tendenciu ho neustále obhajovať a ospravedlňovať, čo môže negatívne ovplyvniť vašu objektivitu.

Náš tip: Miesto veľkých a zásadných rozhodnutí robte väčšie množstvo menších rozhodnutí. U tých nebude taký problém ich prípadne zmeniť a nestane sa vám, že urobíte veľkú chybu, ktorú by ste mohli neskôr ľutovať. Malé rozhodnutia vám dávajú priestor na zmenu a keď sa ukážu ako chybné, ľahko všetko napravíte. Neznamená to, že by ste si nemali vytyčovať veľké ciele a nemali by ste si plánovať veľké veci, ale pre ich dosiahnutie by ste mali optimálne voliť cestu malých rozhodnutí. Plnenie rady malých úloh taktiež prináša väčšie priebežné uspokojenie a rovnako ako v prípade krátkych zoznamov bude vaša práca efektívnejšia.

Umenie povedať nie

Povedať „áno” je tak jednoduché. „Áno“ ďalšiemu novému prvku alebo funkcionalite, „áno“ prehnane optimistickému termínu, „áno“ priemernému riešeniu. Ak však budete kladne odpovedať na čokoľvek, čo vám príde do cesty, čoskoro budete zavalený všetkým, na čo ste kývli a čo ste odsúhlasili a začnú vám unikať dôležité veci, na ktoré by ste sa mali skutočne sústrediť.

Náš tip: Naučte sa hovoriť „nie“. Aj tomu, čo vám príde v danú chvíľu ako úžasný nápad. Málokedy budete ľutovať to, že ste niečo odmietli. Často sa vám ale stane, že budete ľutovať niečo, čo ste odsúhlasili. Hovoriť „nie“ je pre veľa ľudí nepríjemné, ale následky toho, ak to robiť nebudete, sú často ešte nepríjemnejšie.

Dúfame, že vás aspoň niektorý z našich tipov inšpiruje a pomôže vám zlepšiť vaše výkony. V našom mladom kolektíve neustále pracujeme na tom, aby sme rástli a posúvali sa ďalej, a aj vďaka nasledovaniu týchto rád sa nám to úspešne darí. Prajeme vám veľa šťastia.


Autorom článku je klenotníctvo Eppi.